Šta je ABS senzor brzine i zašto je važan za bezbednost vožnje
Sistem protiv blokiranja točkova (ABS) postao je standard još devedesetih i danas je obavezna oprema u gotovo svakom modernom automobilu. Njegov zadatak je jednostavan – da vam omogući da zadržite kontrolu nad vozilom čak i pri naglom kočenju.
Kako funkcioniše ABS sistem
Pre nego što je ABS postojao, vozači su morali da „pumpaju“ papučicu kočnice kako bi sprečili blokiranje točkova. Danas to za vas radi elektronika. U srcu sistema nalazi se ABS kontrolni modul, mali računar koji u realnom vremenu analizira brzinu svakog točka.
Kada modul primeti da se jedan od točkova okreće sporije od ostalih (znak da bi mogao da blokira), on brzo smanjuje pritisak kočione tečnosti na tom točku – i tako sprečava blokiranje. Ovaj proces se ponavlja više puta u sekundi, brže nego što bi to čovek mogao da uradi.
Uloga ABS senzora brzine
Da bi sistem znao kada i gde da reaguje, potrebni su mu podaci. Tu nastupa ABS senzor brzine, poznat i kao senzor brzine točka. On meri rotacionu brzinu točka pomoću zupčastog prstena koji se nalazi na glavčini ili osovini.
Moderni automobili imaju po četiri senzora – po jedan na svakom točku. Stariji modeli mogu imati samo jedan ili dva, obično na zadnjoj osovini (npr. kod sistema RVAL – Rear Wheel Anti-Lock).
Zašto je ABS senzor bitan
Ako senzor otkaže ili daje pogrešne podatke, ABS sistem se deaktivira, a na instrument tabli se pali lampica upozorenja. Iako kočnice i dalje rade, sistem više ne sprečava blokiranje točkova, što povećava rizik od proklizavanja i dužeg zaustavnog puta, posebno na mokrom kolovozu.
Kada zameniti ABS senzor
Znakovi da je vreme za proveru ili zamenu senzora su:
upaljena ABS lampica na tabli,
neobično ponašanje pri kočenju,
nemogućnost prolaska tehničkog pregleda zbog greške u sistemu.
Stručna dijagnostika može brzo otkriti koji senzor je neispravan i sprečiti veće kvarove u kočionom sistemu.